Banner 468 X 60

Saturday, December 25, 2010

MENGENAL DAN MEMILIH PERALATAN MEMANCING

 
Kebanyakkan dari kita menganggap mesin untuk memancing itu sama sahaja kegunaannya. Seperti untuk pancingan kolam, tasik atau sungai sama dengan pancingan dilaut. Secara logiknya ya....bunyinya serupa iaitu memancing ikan. Tetapi sebelum anda membeli mesin memancing, anda hendaklah fokuskan dimana anda ingin memancing. Samaada di tepi pantai, kolam, tasik, sungai ataupun laut. Anda perlu bijak memilih mesin pacing yang bersesuaian agar anda tidak tersalah memilih jenis mesin pancing

Jika anda kurang arif berkaitan peralatan memancing, bertanyalah kepada rakan-rakan kaki pancing anda ataupun anda boleh mengajak rakan anda pergi bersama ketika membeli peralatan tersebut dan anda boleh juga meminta nasihat dari penjual peralatan memancing ditempat anda membelinya. Sebelum itu buatlah tinjauan harga dahulu dibeberapa buah kedai untuk mendapatkan harga mengikut budget anda.

Janganlah jika anda ingin memancing di kolam ataupun sungai tetapi anda membeli mesin pancing untuk kegunaan dilaut dalam dan sebaliknya. Kesesuaian dan ketepatan memilih itu amat penting. Jangan tersalah pilih. Dan jangan anda mejadi bahan ketawa orang lain.

Begitu juga dengan pemilihan joran, anda juga perlu bijak memilih jenis joran yang bersesuaian dengan akitiviti memancing anda. Janganlah memilih joran laut dalam tetapi hanya unuk memancing di tepi pantai atau kolam memancing. Jenis-jenis joran ada bermacam-macam jenis. Ada untuk kegunaan dilaut dalam, disungai, ditepi pantai, ada juga untuk pancingan layang, pancingan jig, pancingan udang dan bermacam-macam lagi.

Kesuaian dan ketepatan anda membeli kedua-dua peralatan itu amat penting kerana ia dapat membantu anda ketika memancing nanti. Disamping membantu anda sekurang-kurangnya 30% untuk mendapatkan hasil pancingan anda.

Jika anda hanya menumpukan akitiviti memancing ditepi pantai ataupun disungai dan kolam, ada 2 pilihan joran yang bersesuaian. Anda boleh membeli joran yang panjangnya lebih kurang 5' 5" dan 7' 6" keatas untuk pancingan ditepi pantai. Disamping itu dapatkan juga jenis joran yang beraksi sederhana. Ini untuk memudahkan anda mengendalikannya. Anda juga boleh mendapatkan khidmat nasihat dari penjual-penjual peralatan memancing ditempat anda membelinya nanti.

0 comments:

Post a Comment

JOM SHARE